اختلال در خواب کودکان سبب کاهش هوش می‌شود

Asimcompany
10 تیر 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
اختلال خواب در کودکان

اختلال در خواب کودکان سبب کاهش هوش می‌شود

اختلال خواب چیست؟

اصطلاح اختلال خواب به شرایطی گفته می‌شود که کیفیت، زمان یا مدت‌زمان خواب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر توانایی عملکرد فرد در هنگام بیداری تأثیر می‌گذارد. این اختلالات می‌تواند سایر مشکلات پزشکی را تشدید کنند، و یا زمینه‌ساز ابتلا به مشکلات روحی-روانی باشند.

تعریف اختلال خواب

همه افراد نیاز دارند که در طول شبانه‌روز ۷ الی ۸ ساعت به مغز خود استراحت دهند. زمانی که فرد نتواند به مقدار کافی بخوابد و خواب شبانه‌روزش به هم بریزد، اختلال خواب معنا پیدا می‌کند. در واقع اختلالات خواب، مجموعه عواملی هستند که مانع از خواب مناسب و باکیفیت در فرد می‌شوند؛ این عوامل نیز، می‌توانند در اثر ابتلا به یک بیماری در فرد ایجاد شوند. اینکه افراد برخی از مواقع دچار بی‌خوابی شوند به معنای اختلال خواب نیست؛ زمانی مشکل است که هرشب تکرار می‌شود.

اختلال در خواب کودکان سبب کاهش هوش می‌شود

مشکلات خواب در کودکان میتواند در شروع خواب،موقع بلند شدن از خواب(به شکل بی قراری)، در میانه خواب، شب ادراری، کابوس شبانه و…..باشد. این مشکلات در صورتی اطلاق می‌شود که در یک بازه زمانی سه ماهه وجود داشته باشد.

تیم تحقیقاتی نورولند با توجه به گسترش روز افزون اختلالات رشدی به ویژه بیش فعالی و اوتیسم و… مطالب زیادی درباره علائم و راهکار های درمانی آنان تهیه کرده است تا روند تشخیص و درمان آن تسریع یابد. به همین دلیل در این نوشتار به خواب کودکان بیش فعال پرداخته شده است. البته باید یادآوری کنیم که تمامی این محتویات فقط جنبه آموزشی دارند و نباید بدون مشورت با پزشک متخصص از این توصیه ها استفاده کرد.

خواب کودک

خواب کودکان سالم

بیداری مکرر در طی شب در دوران نوزادی امری طبیعی است زیرا نوزادان به سرعت گرسنه می شوند و نیاز دارند که در هر چند ساعت یک بار توسط شیر مادر یا شیر خشک تغذیه شوند.

معمولا با افزایش سن، روند خواب کودک منظم تر می شود به طوری که این وقفه فقط در مواردی مانند بیماری و نیاز به خوردن دارو ها و کابوس دیدن مشاهده می شود. با توجه به اهمیت خواب در سلامتی کودکان، کارشناسان توصیه می کنند در این زمینه عادات منظم تعیین گردد.

به طور معمول کودکان که در سنین مدرسه قرار دارند باید بین ۹ تا ۱۲ ساعت بخوابند تا دچار کسالت، بی حالی و کاهش تمرکز در انجام امور روزمره نگردند. هم چنین انجمن روان پزشکی کودکان و نوجوانان در آمریکا بدین منظور مطالعه ای انجام داد که نتایج حاکی از آن داشت که بسیاری از اختلالات خواب به دلیل عادت های خواب نا منظم و اضطراب ایجاد می شوند.

در سنین پایین کودکان چندان تمایل به خواب ندارند زیرا این کار را به منزله جدایی از والدین می پندارند و با بهانه های مختلف مانند تقاضا برای آب خوردن و یا رفتن به سرویس بهداشتی سعی می کنند زمان آن را به تاخیر بیندازند تا مدت بیشتری را با آن ها سپری کنند.

با توجه به اینکه در حال حاضر اختلال بیش فعالی، شیوع روز افزونی دارد و در بسیاری از موارد بر خواب کودک و حتی والدین نیز اثراتی دارد بنابراین سعی شده در این نوشتار به برخی از مشکلات خواب آنان و نحوه درمان یا کاهش اثرات آن اشاره شود.

توصیه ‌هایی برای بهبود خواب کودک شما

  • یک زمان مشخص برای به خواب رفتن تعیین کنید و آن را تغییر ندهید. همین ‌طور، زمان بیدار شدن در روز های طول هفته با زمان بیدار شدن در آخر هفته نباید بیشتر از یک تا یک و نیم ساعت تفاوت داشته باشد.

  • یک مراسم آرام‌ بخش برای به خواب رفتن ایجاد کنید؛ مانند حمام گرم کودک یا خواندن داستان برای او.

  • ۶ ساعت پیش از به خواب رفتن کودکتان، به او غذا یا نوشیدنی ‌های حاوی کافئین ندهید.

  • مطمئن شوید که دمای اتاق خواب کودک مناسب است و اتاق تاریک است.

  • مطمئن شوید که سرو صدا در خانه کم است.

  • نزدیک به زمان خواب، به کودکان وعده‌ های غذایی بزرگ ندهید.

  • زمان بازی بعد از شام را تبدیل به یک زمان آرام بخش کنید، زیرا فعالیت بیش از حد پیش از زمان خواب، کودک را بیدار نگه می ‌دارد.

  • در زمان به خواب رفتن کودک، تلویزیون، کامپیوتر، موبایل و رادیو نباید روشن باشند یا موسیقی نباید در حال پخش باشد. تلویزیون و بازی ‌های ویدئویی باید حداقل یک ساعت قبل از زمان خواب، خاموش شوند.

  • نوزادان و کودکان باید زمانی که خسته به نظر می ‌رسند ولی هنوز بیدارند، به تخت برده شوند (نه زمانی که در یک اتاق دیگر یا در آغوش والدین خود به خواب رفته ‌اند).

برای مشاهده محصولات آسیم روی لینک های زبر کلیک کنید

پشه بند کودک

استخر توپ

چادر کودک

سبد لباسی کودک

تاب کودک

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.