دندان شیری در کودکان

Asimcompany
7 آبان 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
دندان شیری در کودکان

همه چیز درباره دندان شیری در کودکان

اهمیت دندان شیری

دندان های شیری نقش مهمی در توسعه و شکل گیری فک و دهان دارند. در واقع دندان های کودک طول قوس در فک را حفظ کرده و جایگزین دائمی دندان ها بر اساس دندان های اولیه ایجاد می شود. دندانهای اولیه راهنمایی هایی برای مسیر رشد دندان های دائمی ارائه می دهند. همچنین عضلات فک و تشکیل استخوان فک به دندان های شیری بستگی دارد تا فاصله مناسب دندانهای دائمی را حفظ کند. ریشه دندان های اولیه باعث پیدایش دندان های دائمی می شود. دندان های اولیه برای رشد گفتار کودک ، برای لبخند کودک و در جویدن غذا نقش مهمی دارند.

ترتیب رویش دندان های شیری

به صورت قطعی نمیتوان ترتیب رویش دندان های شیری را برای هر کودک تعیین کرد. یک فرمول کلی وجود دارد که ابتدا دندان های قدامی فک پایین (۴ دندان پایین)، سپس دندان های قدامی فک بالا (۴ دندان بالا) ، بعد از آن اولین آسیای شیری فک بالا و اولین آسیای شیری فک پایین و بعد دندان های نیش و دومین آسیای دائمی رویش میکنند.
ممکن است در خیلی از کودکان این وضعیت تغییر کند و دندان ها پس و پیش رویش کنند. اگر مشکل اضافه بودن و یا کم بودن دندان در فک کودک نداشته باشد ، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
لازم به ذکر است که پس از رویش اولین دندان شیری به صورت منظم به دندانپزشک کودکان مراجعه کنیم تا بابد ها و نبایدهای مربوط به دندان های شیری را قبل از اینکه دیر شود ، دریافت کنید .

 

دیر درآوردن دندان شیری کودکان

یکی از رایج ترین نگرانی های والدین دیر درآوردن دندان شیری در کودکان است. والدین به صورت دائم کودک خود را با سایر کودکان مقایسه میکنند و میگویند برای مثال کودک من ۶ ماهش است ولی هنوز دندانی در نیاورده و کودک هم سن کودک من ۴ تا دندون درآورده و …..!
گفتنی است اگر کودک دچار مشکل پزشکی خاصی مانند کمبود کلسیم و کمبود ویتامین D نباشد ، جای هیچ گونه نگرانی نیست و کودک در آینده نزدیک دندان در میاورد. توصیه میشود با توجه به نظر دندان پزشک کودکان خود پیش رفته و تا ۱۸ ماهگی صبر کنید . در صورتی که دندانپزشک کودکان صلاح ببینند از دندان کودک ، عکس های رادیوگرافی تهیه میشود تا بررسی های لازم در خصوص وضعیت جوانه های دندانهای شیری صورت پذیرد.

 

علائم رویش دندان شیری در کودکان

بعضی از علائم رویش دندان شیری کاملا واضح و قابل تشخیص برای والدین هستند . برای مثال بی تابی و بی قراری کودک، بودن دست داخل دهان، التهاب لثه و … . بدیهی است در این زمان کودک دوست دارد هر وسیله ای که دم دستش است را داخل دهانش کند.
این وضعیت هنگام رویش دندان های خلفی شدید تر میشود . زیرا حجم دندانهای آسیای شیری ، بزرگ تر است و کودک را بیشتر بی قرار میکند . در این زمان ممکن است کودک به دلیل خارش لثه هر وسیله ای را داخل دهانش کند و به دلیل ورود آلودگی به بدن دچار تب و بیرون روی شدیدتری شود.
از علائم دیگر رویش دندانهای شیری ، میتوان به ریزش بی وقفه آب دهان کودک اشاره کرد و مدام دیده میشود که پیشبند و لباسش خیس است.
توصیه میشود در این سن از دندان گیر های مخصوص استفاده شود و والدین هر چند ساعت یک بار ، آنها را با آب ، بجوشانند و خیلی مراقبت بهداشت وسایل بازی کودک و بهداشت دهان وی باشند تا کودک دچار عفونت در محل رویش دندان نشود.

 

رسیدن پوسیدگی به عصب دندان شیری

معمولاً نفوذ پوسیدگی دندان به ناحیه عصب دندان شیری با درد و ناراحتی زیاد کودک همراه می‌باشد گرچه در مواردی به دلیل روند آهسته پیشرفت ممکن است کودک هیچ‌گونه علائم درد نداشته باشد و دندانپزشک با رادیوگرافی دندان نفوذ پوسیدگی به عصب را تشخیص دهد درصورتی‌که درمان دندان در این مرحله تأخیر افتد ممکن است براثر فعل و انفعالات میکروب‌ها عصب دندان عفونی‌شده و آبسه دندانی و خروج چرک از لثه دندان مبتلا اتفاق بیفتد.

 

ترمیم دندان‌های شیری

درصورتی‌که پوسیدگی دندان در حد مینا و عاج دندان پیشروی کرده باشد درمان موردنیاز ترمیم دندان می‌باشد این ترمیم‌ها برحسب صلاحدید دندانپزشک با مواد کامپوزیت (مواد همرنگ دندان) و یا آمالگام (مواد نقره‌ای‌رنگ) انجام می‌گیرد. در صورت تخریب وسیع تاج دندان شیری ممکن است از روکش‌های مخصوص دندان کودکان که از جنس استیل ضدزنگ هستند استفاده گردد. انتخاب نوع ترمیم باید به‌طور کامل به دندانپزشک واگذار گردد زیرا در بسیاری از موارد ترمیم با نوع خاصی از مواد ممکن است امکان‌پذیر نبوده و یا مناسب دندان کودک شما نباشد