زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد

Asimcompany
20 اردیبهشت 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
دندان درآوردن نوزاد

زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد

دندان در آوردن دورانی دشوار است هم برای نوزادی که درد را تحمل می‌کند و هم برای والدینی که شاهد رنج کشیدن فرزند دلبندشان هستند. نوزاد بیشتر گریه می‌کند، آب از دهانش سرازیر است و بدخلق و آشفته می‌شود. ناراحتی دندان درآوردن، خواب کودک را نیز مختل می‌کند. با این حال اکثر نوزادان دوران رویش دندان شیری را بدون تحمل علائم ناراحت کننده پشت سر می‌گذارند.

زمان درآمدن دندان کودک

نخستین دندان معمولاً در ۶ ماهگی درمی‌آید. دو دندان پیشین فک پایین (نیش مرکزی) معمولاً اولین دندان‌هایی هستند که از لثه بیرون می‌زنند. پس از آن دو دندان پیشین فک بالا درمی‌آید. تمام ۲۰ دندان شیری اکثر بچه‌ها تا سن سه سالگی درمی‌آید. افتادن دندان‌های شیری در بازه سنی ۳ تا ۵ سالگی رخ می‌دهد تا فضا برای رویش دندان‌های دائمی ایجاد شود.

ترتیب رویش دندان‌های شیری

  • دو دندان جلویی فک پایی
  • دو دندان جلویی فک بالا
  • دندان‌های نیش جانبی فک بالا
  • دو دندان نیش جانبی فک پایین
  • دندان‌های آسیای بزرگ اول (مولر اول)
  • دندان‌های نیش
  • دندان‌های آسیای بزرگ دوم

 

مراحی رویش دندان های شیری

  • ۸-۱۰ ماهگی اولین دندان های جلویی بالا به صورت کامل در می آیند.
  • ۱۰-۱۴ ماهگی دندان های جفت بران بالا و پایین در می آیند.
  • ۱۴-۱۸ ماهگی دندان های پهلویی دندان های بران بالا و پایین در می آیند.
  • ۱۸-۲۴ ماهگی دندان های تیز بالا و پایین که کنار دندان های پهلویی است در می آیند.
  • ۲۴-۳۰ ماهگی دندان های فک بالا و پایین در می آیند.
  • به طور معمول دندان های بالا زودتر از دندان های پایین در می آیند.

معمولا اولین دندان هایی که رشد می کنند دندان های میانی فک پایین هستند. کودک در این بازه زمانی باید ۲۰ دندان شیری داشته باشد اگر کودکی در این بازه های زمانی تاخیری جدی داشت با دندانپزشک اطفال مشورت کنید تا علت دیر دندان درآوردن کودک خود را بیابید.

مراحل دندان درآوردن نوزاد

علائم درآمدن دندان شیری کودک

احتمالاً شما نمی‌توانید دندان در حال رویش را ببینید، اما نوزاد دندان درآوردن را حس می‌کند و نشانه‌های درآمدن دندان را بروز می‌دهد. در ادامه نشانه‌ها و علایم دندان درآوردن کودک شرح داده شده است:

۱. گاز گرفتن بیش از معمول

نوزاد هر چیزی که در دسترسش باشد از قاشق پلاستیکی گرفته تا اسباب‌بازی یا سینه مادر را گاز می‌گیرد. هر چند کودک بیش از هر چیزی به جویدن اشیاء پلاستیکی سفت علاقه نشان می‌دهد. البته لوازم متنوعی از اسباب‌بازی‌های گوناگون وجود دارد که مخصوص دندان در آوردن طراحی شده‌اند.

۲. ترشح بیش از اندازه آب دهان

سرازیر بودن آب دهان نوزاد تازه متولد شده طبیعی است، چون نوزاد هنوز در حال یادگیری بلعیدن آب دهان است. در روزهای قبل از دندان درآوردن ترشح آب دهان دوباره شروع می‌شود و در بعضی موارد اصلاً متوقف نمی‌شود، چون بدن در این دوران آب دهان زیادی را برای لغزنده کردن لثه‌های برآمده و حساس تولید می‌کند.

۳.بدخلق شدن کودک به ویژه شب‌ها

علائم دندان درآوردن باعث می‌شود نوزادی که مانند فرشته‌ها شب تا صبح را در کمال آرامش می‌خوابید، چند بار در شب بیدار شده و گریه کند. نوزاد غالباً در ساعات آرام شب که چیزی حواسش را پرت نمی‌کند، درد دندان درآوردن را بیشتر احساس می‌کند.

۴. اختلال‌های الگوی خواب

نوزاد معمولاً به دلیل ناراحتی دندان درآوردن کمتر می‌خوابد، صبح‌ها زودتر بلند می‌شود و همه را بیدار می کند تا با او همدردی کنند!

۵. تب، حساسیت پوستی، سرفه و اسهال

اگر چه برخی پزشکان موافق نیستند، اما بسیاری از مادران در روزهای قبل از درآمدن دندان متوجه تب خفیفی در فرزندانشان می‌شوند. به علاوه چون بزاق بیشتری دور دهان می‌ریزد، حساسیت و ساییدگی پوستی مشاهده می‌شود، همچنین کودک به علت جمع شدن آب دهان در انتهای گلو سرفه می‌کند. برخی کودکان حتی دچار اسهال و حساسیت به پوشک نیزمی‌شوند.

۶. کاهش اشتها

نوزادی که از درد دندان دراوردن رنج می‌برد، معمولاً میلی به غذا خوردن ندارد، به خصوص این که غذا نقاط دردناک و حساس لثه را تحریک می‌کند. سعی کنید تا جایی که می‌توانید علی‌رغم میل کودک به او غذا بدهید. چنانچه مصرف کالری فرزندتان کاهش چشمگیری داشت، حتماً با پزشک تماس بگیرید.

۷. کشیدن گوش‌ها و مالیدن چانه و گونه‌ها

نوزادان معمولاً راه‌های موثری برای تسکین خود پیدا می‌کنند، که یکی از آنها ماساژ دادن است. نوزاد با کشیدن و مالش دادن اطراف فک فشار متقابلی را ایجاد می‌کند که درد و ضربان را تا حدی آرام می‌کند.