همه چیز درباره راه رفتن کودک

Asimcompany
7 بهمن 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
زمان راه رفتن

همه چیز درباره راه رفتن کودک

در طی سال اول زندگی، فرزند شما در حال تقویت عضلات تمام بدن خود و کار بر روی هماهنگی آنها است. در ابتدا، او با یادگیری نشستن، غلت خوردن و چهار دست و پا رفتن آغاز می‌کند و سپس در طول زمان مراحل راه رفتن را پیش می‌برد. در اینجا می‌توانید با زمان و سنی که کودک راه رفتن را آموزش می‌دهد، مراحل یادگیری راه رفتن، راهکارهایی برای کمک به کودک در راه رفتن، خرید روروئک، واکرها و کفش کودک، تاخیر در یادگیری راه رفتن و مراحل پس از راه افتادن کودکان شیرخوار آشنا شوید.

زمان راه افتادن کودک

بیشتر کودکان در بازهٔ ۹ تا ۱۲ ماهگی قدم اول خود را برمی‌دارند و تا ۱۴ یا ۱۵ ماهگی به خوبی راه می‌روند. اگر کودک شما کمی دیرتر شروع به راه رفتن کرد، نگران نباشید؛ زیرا برخی از کودکان کاملاً طبیعی تا ۱۶ یا ۱۷ ماهگی راه نمی‌روند. در طول سال اول زندگی، کودک شما در حال تقویت عضلات تمام بدن خود و کار بر روی هماهنگی آنهاست. ابتدا، او نشستن، غلت زدن و چهار دست و پا رفتن را یاد می‌گیرد و حدوداً در ۹ ماهگی به سمت بالا کشیدن خود و ایستادن حرکت می‌کند.

پس از آن، تنها چیزی که باقی مانده است، ایجاد اعتمادبه‌نفس و کسب تعادل است. کودک یک روز ممکن است با تکیه به مبل ایستاده و شاید با گرفتن دست از آن راه برود، و روز بعد با تردید و قدم‌های لرزان به سوی آغوش شما بیاید. پس از آن، پیشرفت او به سرعت ادامه می‌یابد و به زودی دورهٔ کودکی را پشت سر می‌گذارد. اولین قدم‌های کودک شما، نشانگر اولین حرکت مهم او به سمت استقلال است.

زمان طبیعی راه رفتن کودک

روند و مراحل یادگیری راه رفتن در کودک به شکل زیر است:

حدود شش ماهگی

وقتی کودک شش ماهه می‌شود، او می‌تواند با قرار دادن پاهایش روی ران‌های شما، به بالا و پایین ورجه‌ورجه کند. این فعالیت به عنوان یک واکنش رفلکسی و خودکار آغاز می‌شود و تا چند ماه آینده فعالیت مورد علاقهٔ او خواهد بود. همچنین، در این مدت کودک غلت خوردن، نشستن و چهار دست‌وپا رفتن را نیز یاد می‌گیرد که باعث تقویت عضلات پا می‌شود.

حدود ۹ تا ۱۰ ماهگی

در این مرحله، کودک به تدریج سعی می‌کند با دست گرفتن به مبلمان وسایل اطرافش را به همتایان خود تکیه دهد و خودش را به حالت ایستاده بیاورد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که وسایلی که در مسیر او قرار دارند، برای تکیه دادن به او کافی محکم هستند. همچنین، در این مرحله، کودک کم‌کم یاد می‌گیرد چطور زانوهایش را خم کند و از حالت ایستاده به حالت نشسته درآید. این فرآیند سخت‌تر از آنچه شما فکر می‌کنید است.

با توجه به این مراحل، مهم است که به کودک فرصت و محیط مناسبی برای تقویت عضلات پا و تمرین راه رفتن بدون تکیه ارائه دهید. همچنین، همواره نیاز است که به کودک نزدیک بوده و او را در مسیر یادگیری راه رفتن هدایت کنید.

حدود ۱۲ ماهگی

کودک پس از یادگیری مهارت ایستادن، شروع به راه رفتن با تکیه به وسایل خانه می‌کند. او حتی ممکن است بتواند مبلمان را رها کرده و بدون تکیه بایستد. در این مرحله، کودک می‌تواند خود را خم کند و چمباتمه بزند. وقتی این مهارت را پیدا کند، احتمالاً قادر به خم شدن از حالت ایستاده و برداشتن اسباب‌بازی یا چند قدم رفتن در حالت راه رفتن خواهد بود. اگرچه ممکن است هنوز برای گام‌های مستقل اول خود به مدت چند هفته نیاز داشته باشد. بیشتر کودکان در این مرحله از روی سرپنجه‌ها و با پاهای خارج شده راه می‌روند.

در ۱۲ ماهگی، بسیاری از کودکان به تنهایی ولرزان و متزلزل راه می‌روند. اگر کودک شما هنوز با دست گرفتن به وسایل راه رفتن را ترک نکرده، این به معنای آن است که یادگیری راه رفتن مستقل برای او کمی بیشتر زمان می‌برد.

تاخیر در راه افتادن کودکان

عادتاً، یک کودک نرمال در سال اول زندگی خود به توانمندی‌های متعددی مانند نگهداشتن بطری، غلت زدن، خزیدن، نشستن و در نهایت راه رفتن بدون کمک دیگران دست می‌یابد.

اما مدت زمان دقیقی برای راه رفتن کودکان وجود ندارد. اغلب کودکان در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۶ ماهگی توانایی راه رفتن را به دست می‌آورند، اما برخی از آن‌ها تا ۱۸ ماهگی قادر به ایستادن، حمایت از خود یا راه رفتن نمی‌باشند.

اگر کودک شما تا ۱۶ ماهگی هنوز راه نمی‌رود، نگرانی شما محتمل است و درک می‌شود. شما نمی‌خواهید کودکتان از همسالان خود عقب بماند.

با این حال، باید توجه کنید که اگر کودک شما در ۱۶ ماهگی هنوز راه رفتن نمی‌کند، ممکن است بتواند مهارت‌های حرکتی دیگری مانند ایستادن تنهایی، بالا کشیدن خود روی مبلمان و پریدن بالا و پایین را بدون مشکل انجام دهد. این نشان می‌دهد که مهارت‌های حرکتی کودک شما در حال تکامل است. بنابراین، به تدریج شاهد اولین قدم‌های او خواهید بود.

همچنین، باید بدانید که برخی از نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند، ممکن است دیرتر از همسنان خود شروع به راه رفتن کنند. اگر کودک شما نارس به دنیا بود، نگرانی نکنید و به ناتوانی او در راه رفتن وحشت نداشته باشید. هر کودک با نرمال بودن خود، در روند خود به ترتیب پیشرفت خواهد کرد.

مقالات مفید دیگر

چهار دست و پا رفتن کودک

زمان نشستن کودک

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.