آموزش دستشویی رفتن به کودک

Asimcompany
20 آبان 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
دستشویی رفتن کودک

اموزش استفاده از توالت به کودک (صبوری، همکاری و انگیزه)

آموزش استفاده از توالت به کودک شما نیازمند صبر و حوصله از سوی شماست، همچنین همکاری و انگیزه از طرف کودک باعث می‌شود این فرآیند به خوبی پیش برود. اگر متوجه شوید که کودک شما برای ترک پوشک تمایل کمی دارد و به استفاده از توالت مقاومت می‌کند، بهتر است تا زمانی که او به این تغییر جدید و مهم پذیرش و اشتیاق نشان دهد، صبر کنید.

استفاده از توالت برای کودک (زمانبندی متناسب با سن)

راهبرد کلیدی در آموزش استفاده از توالت، شروع آن در زمانی است که فرزندتان علاقه و رغبت به استفاده از توالت دارد و توانایی جسمی برای یادگیری آن را دارد. هر چند بعضی از کودکان حتی از سن ۱۸ ماهگی آمادگی برای استفاده از توالت را دارند، اما برخی دیگر ممکن است تا پس از سه سالگی خود آماده یادگیری نشوند. برخی از متخصصان باور دارند که پسران بیشتر از دختران به استفاده از پوشک متکی می‌شوند، زیرا طبیعتاً فعال‌تر هستند و کمتر احتمال دارد که به طور طبیعی از بازی‌های خود دست بکشند و وقت خود را برای استفاده از دستشویی صرف کنند.

شروع آموزش دستشویی رفتن کودک

شروع آموزش دستشویی رفتن کودک

ارزیابی آمادگی کودک برای استفاده از توالت

تلاش برای آموزش این مهارت در سن زودهنگام هیچ فایده‌ای ندارد. وقتی والدین برای آموزش استفاده از توالت خیلی زود شروع می‌کنند، احتمالاً فرایند آموزش طولانی‌تر خواهد بود. به عبارت دیگر، بدون توجه به زمانی که شروع می‌کنید، در نهایت به مقصد خود خواهید رسید.

شروع آموزش در زمان مناسب

برای آموزش نحوه استفاده از توالت، نیازمند صبوری و وقت گذاشتن از سوی شما و همچنین همکاری و انگیزه از جانب پسرتان است. بنابراین، وقتی مشخص شد که فرزندتان آماده آموزش است، به زمانبندی و موقعیت مناسب توجه کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که اضطراب یا تغییرات بزرگ در زندگی ممکن است آموزش موفقیت‌آمیز استفاده از توالت را دشوار کند.

مطمئن شوید که برنامه روزمره فرزندتان به خوبی استحکام یافته است. به عنوان مثال، اگر او تازه به مهدکودک رفته است یا خواهر یا برادر جدیدی در خانواده دارد، ممکن است کمتر توانایی پذیرش تغییرات یا احساس فشار و ناراحتی داشته باشد که نتواند با موفقیت با این چالش جدید روبرو شود. صبر کنید تا وقتی که او نسبت به چیزهای جدید پذیرا و مشتاق به نظر برسد، تا در نتیجه بتوانید با موفقیت آموزش استفاده از توالت را انجام دهید.

بگذارید کودک شما تماشا کند و یاد بگیرد

کودکان نوپا از طریق تقلید بهترین یادگیری را دارند و تماشای فرایند استفاده از توالت توسط والدین، اولین گام طبیعی در این مسیر است. آنها ممکن است توجه کنند که بابا و مامان به شکل‌های متفاوتی از توالت استفاده می‌کنند، که این فرصت را به آنها می‌دهد تا مکانیسم اصلی استفاده پسران از توالت را درک کنند. نگاه کودک به هیچ وجه به معنای دیدن جزئیات یا ایجاد هرگونه شک و تردید یا ترس در شما در مورد دیدن اعضای حساس شما توسط کودک نیست. با نگاه کردن کودک، هدف ایجاد دید کلی از فرایند استفاده از توالت است، بنابراین سعی کنید این اتفاق را به صورت منطقی و با دیدگاه والدینی آگاه تماشا کنید و هیچگونه درگیری ذهنی غیرضروری برای خودتان ایجاد نکنید.

تشویق کودک برای یاد گرفتن رفتن به دستشویی

تشویق کودک برای یاد گرفتن رفتن به دستشویی

خرید تجهیزات آموزشی

توصیه‌های بیشتر کارشناسان برای خرید تجهیزات مناسب عبارتند از:

  • انتخاب یک لگن ساده به اندازه کودک که بتواند آن را مال خودش بداند. زمانی که فرزندتان روی لگن نشسته است، مهم است بتواند کمی به جلو خم شود در حالی که پاهایش روی زمین است، به ویژه وقتی مدفوع دارد. نشستن روی این نوع لگن به او احساس امنیت بیشتری می‌دهد مقایسه با یک توالت بزرگ. بسیاری از کودکان نوپا از افتادن در توالت می‌ترسند و این می‌تواند در آموزش دستشویی رفتن به آنها اختلال ایجاد کند.
  • انتخاب یک توالت مخصوص کودکان که شبیه یک توالت فرنگی واقعی است اما کوچکتر و مناسب برای اندازه کودکان است. این توالت‌ها اغلب از جنس پلاستیک هستند و در رنگ و شکل‌های متنوعی در بازار موجود هستند. اما باید توجه داشت که هزینهٔ آنها بیشتر است و تصمیم نهایی بر اساس سلیقه و تشخیص شما خواهد بود.
  • در صورت تمایل به خرید تبدیل صندلی برای توالت فرنگی، مطمئن شوید که راحت و ایمن است و به توالت متصل می‌شود. همچنین به فرزندتان یک چهارپایه بدهید تا بتواند به راحتی روی توالت بنشیند و بلند شود و با پاهایش وضعیت خود را ثابت و محکم کند.
  • در خرید لگن مخصوص برای فرزندتان، به دنبال لگنی بدون محافظ ادرار یا با محافظ قابل جداشدن باشید. محافظ ادرار می‌تواند از پاشیدن مقداری ادرار جلوگیری کند، اما باید توجه داشت که این ابزار بیشتر به آلت تناسلی پسران هنگام نشستن روی توالت برخورد می‌کند و ممکن است آن را خراش دهد و باعث درد و مشکلاتی شود.
  • تهیه چند کتاب تصویری یا ویدیوی مناسب سن فرزندتان در مورد توالت رفتن کودکان نیز می‌تواند مفید باشد. این وسایل کمکی می‌توانند به فرزندتان در فهم آسان‌تر این مفاهیم کمک کنند.

آموزش شبانه دستشویی رفتن

با شروع آموزش شبانه، پس از اینکه کودک شما توانست در طول روز بدون مشکل خشک بماند، می‌توانید برنامه‌ای برای شب‌ها تدوین کنید. برای اشروع آموزش شبانه، منتظر بمانید تا فرزندتان به طور مطمئن در طول روز از لگن استفاده کند، سپس صبح و بعد از چرت زدن روزانه، پوشک او را بررسی کنید تا ببینید آیا خشک است یا خیر. بسیاری از کودکان در شش ماه پس از یادگیری استفاده از توالت، همچنان در طول چرت زدن بعدازظهر خشک می‌مانند.

یادگیری شبانه زمان بیشتری می‌برد، زیرا بیشتر به ارتباط بین بدن کودک و توانایی نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی مرتبط است. ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا بدن کودک به اندازه‌ای بالغ شود که بتواند در شب خشک بماند، و این کاملاً طبیعی است. طبق آمارها، ۱۰ درصد از کودکان هفت ساله و ۵ درصد از کودکان ۱۰ ساله هنوز ممکن است بستر خود را خیس کنند.

اگر کودکتان تمایل دارد بدون استفاده از پوشک بخوابد، به او اجازه دهید. اگر پس از چند شب مشخص شود که کودک آماده خشک ماندن نیست، او را به طور بی‌انتقاد و بدون سرزنش به استفاده از پوشک برگردانید. به فرزندتان بگویید که بدنش هنوز کاملاً آماده برای این مرحله نیست و به او اطمینان دهید که به زودی به اندازه کافی بزرگ خواهد شد تا دوباره امتحان کند.

اگر کودکتان سه شب از پنج شب خشک می‌ماند، می‌توانید سیاست “تمام وقت با لباس زیر” را رسمی کنید. اگر کودک هر شب ساعت هشت یا ۹ شب می‌خوابد، می‌توانید از ساعت شش عصر شروع به کاهش میزان مایعات مصرفی کنید. همچنین با هدایت کودک به دستشویی قبل از خوابیدن یا بیدار کردن او برای رفتن به دستشویی قبل از خوابیدن خودتان، به تلاش‌های او برای خشک ماندن کمک کنید. اگر کودک برای خشک ماندن در طول شب بیشتر زمان نیاز داشت، نگران نباشید. حوادث شبانه تا سن دبستان به عنوان یک رفتار طبیعی در نظر گرفته می‌شوند.

تلاش را تکرار کنید در صورت عدم موفقیت اولیه

همانند هر مهارت دیگری، هر چه بیشتر از توالت استفاده کنید، مهارت بیشتری در استفاده از آن خواهید داشت. اما برای راحت‌تر شدن استفاده از توالت برای کودکتان، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. لباس‌های گشاد و مناسبی برای کودکتان بپوشانید تا بتواند به راحتی خودش را دربیاورد یا لباس زیری با سایزی بزرگ‌تر از خودش بخرید.
  2. در صورتی که کودک هنوز در یادگیری استفاده از توالت مشکل دارد، بیش از حد واکنش نشان ندهید و او را تنبیه نکنید. سرزنش کودک به خاطر یک بار کثیف کردن شلوار، آموزش استفاده از توالت را بهم می‌ریزد.
  3. اگر احساس کلافگی می‌کنید، به خود یادآوری کنید که پرخاش به کودک برای خیس کردن شلوارش ممکن است به معنای بیشتر عوض کردن پوشک در طول مدت زمانی باشد.
  4. به خاطر داشته باشید که یادگیری استفاده از توالت تفاوت چندانی با یادگیری نحوهٔ دوچرخه‌سواری ندارد و رخدادها و خرابکاری‌ها بخش طبیعی و بی‌قابل اجتنابی از فرآیند یادگیری هستند. حتی برای بچه‌هایی که ماه‌ها با موفقیت از توالت استفاده می‌کنند، گاهی اوقات پیش می‌آید که در حینی که مشغول فعالیتی هستند، خود را کثیف کنند.
  5. اگر پیشرفت چشمگیری مشاهده نمی‌کنید یا اگر شما یا فرزندتان سرخورده و خسته شده‌اید، هیچ ایرادی ندارد که از آموزش استفاده از توالت کمی استراحت کنید و چند هفته بعد دوباره تلاش کنید.

مقالات مفید دیگر :

تقویت سیستم ایمنی کودک

ورزش کردن کودکان

ناخن جویدن

سرماخوردگی کودک