عفونت گوش در کودکان و نوزادان

Asimcompany
13 بهمن 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
گوش درد کودکان و نوزادان

عفونت گوش در کودکان و نوزادان

عفونت گوش، به عنوان یکی از شایع‌ترین عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، معمولاً گوش میانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گوش میانی، فضایی است که پشت پرده صماخ وجود دارد و در آن استخوان‌های کوچک و لرزان گوش قرار دارند.

علایم عفونت گوش معمولاً به سرعت ظاهر می‌شوند. در کودکان، این علایم شامل درد گوش، به ویژه هنگام درازکشیدن، احساس کشیده شدن گوش، دشواری در خوابیدن، گریه بیش از حد معمول، افزایش حساسیت، دشواری در شنیدن یا پاسخ به صداها، از دست دادن تعادل، تب ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر، خروج مایعات از گوش، سردرد و کاهش اشتها می‌باشند.

مراجعه به پزشک برای درمان عفونت گوش

در صورت مشاهده علایم زیر در عفونت گوش، بهتر است به پزشک مراجعه کنید

  • اگر علایم عفونت گوش بیش از یک روز ادامه داشته باشند.
  • اگر علایم عفونت گوش در کودکان زیر ۶ ماه دیده شوند.
  • در صورت وجود درد شدید در گوش.
  • در صورتی که کودک پس از سرماخوردگی یا ابتلا به عفونت‌های تنفسی، بی خوابی یا تحریک پذیری شدید را تجربه کند.
  • در صورت خروج مایعات، چرک یا مواد قرمز رنگ از گوش.

گوش درد کودک

عامل عفونت گوش

عفونت گوش معمولاً به واسطه باکتری یا ویروس در گوش میانی ایجاد می‌شود. این نوع عفونت اغلب به دلیل سایر بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، انفلوآنزا یا حساسیت رخ می‌دهد که باعث گرفتگی و ورم راه‌های بینی، گلو و شیپور استاش می‌شود. شیپور استاش یک جفت لوله باریک است که از گوش میانی تا قسمت بالای پشت گلو، پشت راه‌های بینی قرار دارد. این شیپورها برای تبادل هوا درون گوش، خروج ترشحات از گوش میانی و داخلی استفاده می‌شوند. ورم، التهاب و مخاط موجود در شیپور استاش می‌تواند آن را مسدود کرده و باعث تجمع مایعات در گوش میانیشود. به دلیل باریک و افقی بودن شیپور استاش در کودکان، عفونت گوش در آنها شایع‌تر است.

لوزه ها در عفونت گوش

نقش لوزه‌ها در فعالیت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. لوزه‌ها، دو قسمت کوچک از بافت‌های بالای پشت بینی هستند و به نظر می‌رسد در حفظ سلامت و مبارزه با عفونت‌ها نقش مؤثری دارند.

لوزه‌ها در معرض خطر عفونت، التهاب و ورم قرار دارند. اگر لوزه‌ها ورم کنند یا بزرگ شوند، می‌توانند شیپور استاش را مسدود کرده و منجر به عفونت گوش میانی شوند.

بیماری‌های مرتبط با عفونت گوش عبارتند از:

التهاب گوش میانی همراه با خروج مایعات از گوش

این بیماری علت آن عفونت ویروسی یا باکتریایی نیست و معمولاً به دلیل اختلال در عملکرد شیپور استاش رخ می‌دهد.

عفونت گوش میانی مزمن همراه با خروج مایعات از گوش

این بیماری در زمانی رخ می‌دهد که مایعات عفونت دار در گوش میانی باقی بمانند و باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت مجدد گوش می‌شود. این مشکل می‌تواند علاوه بر عفونت، باعث کاهش شنوایی نیز شود.

عفونت گوش میانی مزمن چرکی

این بیماری یک عفونت مزمن و مداوم در گوش است که معمولاً منجر به پارگی یا سوراخ شدن پرده صماخ می‌شود.

گوش درد در کودکانعوامل افزایش دهنده ابتلا به عفونت گوش

عواملی که ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت گوش شوند عبارتند از:

سن کودک

کودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال، به دلیل اندازه کوچک و شکل شیپور استاش و همچنین ضعف سیستم ایمنی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت گوش قرار دارند.

محیط‌های گروهی

کودکانی که در محیط‌هایی همچون مهدکودک نگهداری می‌شوند، احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت گوش دارند نسبت به کودکانی که در خانه مراقبت می‌شوند.

روش تغذیه

استفاده از شیشه شیر برای تغذیه نوزادان، به خصوص زمانی که نوزاد دراز کشیده است، احتمال ابتلا به عفونت گوش را افزایش می‌دهد نسبت به شیردهی طبمادر.

عوامل آب و هوایی

عفونت‌های گوش در فصل پاییز و زمستان و همچنین در دوره‌هایی که آلودگی هوا افزایش می‌یابد، شیوع بیشتری دارند.

بنابراین، لوزه‌ها نقش مهمی در سلامت گوش و جلوگیری از عفونت‌ها دارند. توجه به عوامل مستعد کننده عفونت گوش می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های گوش مفید باشد.

عوارض عفونت گوش

عفونت گوش می‌تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد:

کاهش شنوایی

عفونت گوش می‌تواند منجر به کاهش موقت یا دائمی شنوایی شود. در صورت وجود عفونت مزمن یا مایعات ماندگار در گوش میانی، ممکن است میزان قابل توجهی از شنوایی از بین برود، حتی به صورت دائمی.

تاخیر در رشد و شروع صحبت کردن

مشکلات شنوایی موقت یا دائمی می‌تواند باعث تاخیر در زمان شروع صحبت کردن کودک شود. این ممکن است باعث کندی در یادگیری مهارت‌های اجتماعی و تأخیر در رشد مغزی کودک شود.

گسترش عفونت به اطراف گوش

اگر عفونت گوش به‌طور کامل درمان نشود، ممکن است به بافت‌های اطراف گوش مانند ماستوئید (برجستگی استخوانی پشت گوش) منتقل شود.

پارگی پرده صماخ

پارگی پرده صماخ معمولاً در طی ۷۲ ساعت بهبود می‌یابد، اما در برخی موارد نیاز به جراحی دارد تا درمان شود.

بنابراین، عفونت گوش می‌تواند عوارض جدی برای سلامت شنوایی و توسعه کودک داشته باشد. بهتر است هرگونه عفونت گوش را به‌موقع تشخیص داده و درمان کنید تا عوارض جانبی جدی را کاهش دهید.

 

مقالات مفید دیگر:

ترتیب دندان درآوردن کودک

غربالگری نوزاد

عفونت بند ناف

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.